Sivuston p��valikko:

Sijaintisi sivustolla:

Nuku hyvin niin voit hyvin

A A A

Hyvällä ja riittävällä unella on tärkeä merkitys siihen, miten hyvin pystymme ylläpitämään toimintamme kannalta optimia vireystilaa.  Toiminnan kannalta sopivan vireystilan ylläpito on tärkeää hyvinvointimme ja erityisesti turvallisuuden näkökulmasta.

Autolla ajaminen väsyneenä on kaikille meille tuttu esimerkki tilanteesta, jossa huomiokyvyn alentuminen altistaa sekä ajajan että muut tielläliikkujat onnettomuuksille. Tärkeä osatekijä arjessa tarvittavan vireystilan ylläpitoon on määrältään riittävä ja hyvälaatuinen yöuni.

Unen tarve valtaosalle meistä on 7-9 tuntia vuorokaudessa. Unta ei voi nukkua varastoon, eikä vajaaunisia päiviä voi uusimpien tutkimusten mukaan korvata takautuvasti nukkumalla pidempään esimerkiksi viikonloppuisin.

Unitutkimuksia:

Untakin voi huoltaa

Unihuolto tarkoittaa arjen toimia, joilla tuemme hyvää unta. Unta ei voi hallita, mutta voimme vaikuttaa unen laatuun epäsuorasti monin keinoin. Hyvään unihuoltoon kuuluvat seuraavat seikat:

  1. Mahdollisimman säännöllinen iltarytmi ja nukkumaanmenoaika

  2. Nukkumaanmeno vasta kun väsyttää, mutta kuitenkin heti kun olo on väsynyt

  3. Sopiva makuuhuoneen lämpötila, yleensä makuuhuoneen lämpötilaa kannattaa säätää alhaisemmaksi kuin muun huoneiston lämpötila

  4. Makuuhuoneen hiljentäminen ja pimentäminen

  5. Kevyt ulkoilu, esimerkiksi kävely illalla ennen nukkumaanmenoa

  6. Stimuloivien juomien kuten kahvin tai kolajuomien välttäminen illalla (6 tuntia ennen nukkumaanmenoa) ja stimuloivien ärsykkeiden välttäminen. Näitä ovat esimerkiksi sykettä nostavat tietokonepelit ja adrenaliinia vapauttava liikunta.

Sivuston käyttöehdot ja turvallisuus Copyright © OP  2017

Selaimesi ei käytä JavaScriptiä. Verkkopalvelu ei välttämättä toimi oikein.
Lue lisää ja ota JavaScript käyttöön